Model GROW – podnoszenie efektywności poprzez coaching

Model Grow jest procesem, techniką pomagająca w rozwiązywaniu problemów, czy ustalania celów klienta podczas sesji coachingowej. Stworzył go sir John Whitmore. Obecnie wykorzystywany jest przez tysiące trenerów coachingu na całym świecie, a także przez wielu menadżerów. Co on oznacza?

Model GROW to skrót od pierwszy liter wyrazów decydujących o tej technice:

Główny Cel : wyznaczanie celów sesji, krótko i długoterminowe.

Rzeczywistość : sprawdzenie rzeczywistości w celu zbadania aktualnie panującej sytuacji

Opcje : możliwość wyboru oraz alternatywne strategie lub plany działania

Wola :  to, co ma zostać zrobione, kiedy, przez kogo, a także chęć by to zrobić

Jak jest zastosowany?

Większość trenerów używa tego modelu podczas sesji coachingowej z klientem. Po pierwsze dobry coach będzie chciał poznać cel swojego klienta. Po drugie będzie zadawać pytania by zbadać obecną sytuację pod kątem wyznaczonego celu, a także zadając odpowiednie pytania pomoże klientowi znaleść jak najwięcej możliwości, opcji do realizacji tego celu. W ostatnim etapie klient zdecyduje co chce zrobić z postawionym celem, możliwościami, jaka jest jego wola działania, co zrobi, kiedy, jak.
Jakie pytania są używane w modelu GROW na prostym przykładzie
Pytania o Główny cel:
  • Co chcesz osiągnąć?
  • Jaki jest Twój cel?
  • Czym byś chciał się zająć dzisiaj?
  • Na ile Twój cel jest konkretny, mierzalny, realny, istotny i ograniczony czasowo? (PURE)
  • Kiedy chcesz go osiągnąć?
  • Czemu chcesz go osiągnąć?
  • Kim staniesz się dzięki realizacji tego celu?
  • A jeśli nie ten cel, to jaki?
  • Jak to wygląda?
  • Jakie korzyści przyniesie Ci osiągnięcie tego celu?
  • Na ile ten cel jest dla Ciebie istotny?
  • Co możesz stracić realizując ten cel?
  • Po czym poznasz, że osiągnąłeś swój cel?
  • Czyj to jest cel?
  • Jak ważne jest to w skali od 1 do 10?
  • Co możesz stracić realizując cel?
  • Wyobraź sobie, że pozbyłeś się wszystkich trudności i osiągnąłeś to, co chciałeś: co widzisz? czujesz? jaki to ma na Ciebie wpływ? Kogo masz wokół siebie?

 

Pytania o Rzeczywistość:

  • Jak jest teraz?
  • Czego już próbowałeś?
  • Co dzieje się w tym momencie?
  • Jak wpływa to na Ciebie?
  • Jakich działań jeszcze nie podjąłeś?
  • Co zyskujesz z tego, jak jest teraz?
  • Co tracisz?
  • Jak inni reagują na tą sytuację?
  • Ile energii masz na rozwiązanie tego problemu?
  • Co o tym powiedzieli by inni?
  • W jakim stopniu sprawujesz kontrolę i w jakim zakresie?
  • Jak Ci z tym?
  • W jaki sposób wpływa to na inne sfery Twojego życia?
  • Jaki ma to wpływ na inne osoby?
  • Na ile jesteś pewien, że to poprawny opis sytuacji?
  • Jakie przeszkody trzeba jeszcze pokonać?
  • Czego jeszcze nie próbowałeś?
  • Co powiedzieli by o tym inni?
  • Jakimi środkami dysponujesz teraz – chodzi o umiejętności, czas, entuzjazm, pieniądze, wsparcie, itp.? Co masz? Ile masz? Jaką wiedzę? Jakie emocje?
  • Jakich jeszcze środków będziesz potrzebować? Skąd je uzyskasz?
  • Jaką ponosisz odpowiedzialność za to co się dzieje?

 

Pytania o  Opcje/możliwości:

  • Co mógłbyś zrobić, aby osiągnąć cel?
  • Jakie istnieją możliwości działania?
  • Jakich kryteriów użyjesz do oceny tych możliwości?
  • Jakie kroki możesz podjąć?
  • Co mógłbyś zrobić, aby osiągnąć cel?
  • Co mógłbyś zrobić, aby przybliżyć się do celu?
  • Co jeszcze możesz zrobić?
  • Czego jeszcze nie próbowałeś?
  • Jakie widzisz inne możliwości dojścia do celu?
  • Jaki będzie pierwszy/następny krok?
  • Gdybyś nie był ograniczony czasem/środkami/, co mógłbyś zrobić?
  • Kto mógłby Ci w tym pomóc?
  • Gdzie mógłbyś pozyskać informację?
  • W jaki sposób mógłbyś to zrobić?
  • Jakimi metodami możesz się posłużyć w odniesieniu do tego celu?
  • Jakie możliwości są dla Ciebie dostępne?
  • Co zrobiłby Twój bohater/autorytet/ z dzieciństwa?
  • Jakie są wady i zalety poszczególnych możliwości?
  • Która z opcji/rozwiązań zapewni najlepsze rezultaty?
  • Które z rozwiązań najbardziej ci odpowiada?
  • Które z rozwiązań dałoby Ci najwięcej satysfakcji?
  • Co by się stało, gdybyś nic nie zrobił?
  • Czy kiedykolwiek stawałeś przed podobnym wyzwaniem? Jak wtedy sobie poradziłeś?
  • Które z rozwiązań najbardziej Ci odpowiada?
  • Które z rozwiązań dałoby Ci najwięcej satysfakcji?
  • Co decydujesz się wybrać?

 

Pytania o Wolę/działanie:

  • —Co zamierzasz zrobić?
  • —Kiedy zamierzasz to zrobić?
  • —Czy te działania będą zgodne z Twoim celem?
  • —Jakie przeszkody możesz napotkać na swojej drodze?
  • Kiedy zamierzasz to zrobić?
  • —Kto musi wiedzieć?
  • Jakie przeszkody możesz napotkać?
  • —Jakiego wsparcia potrzebujesz?
  • —Jak i kiedy uzyskasz wsparcie?
  • —Nad czym się jeszcze zastanawiasz?
  • —Oceń w skali od 1 do 10 jak bardzo jesteś pewien że wypełnisz zadania.
  • —Co nie przywala Ci na przyznanie 10 punktów?
  • Podejmujesz wyzwanie?
  • Powiadom mnie proszę, jak już to zrobisz?

 

Jak widać po pytaniach sesja coachingowa, polega na przejściu z skali makro do skali mikro. Do badania coraz większej ilości szczegółów. Pytania z reguły są otwarte, a nie zamknięte tzn. unika się pytań na które odpowie się tak, nie. Nacisk kładzie się na pytania które są opisowe, szczegółowe. Coach nie udziela rad, nie ocenia, jest nastawiony by klient z sesji wyniósł jak najwięcej dla siebie. Całość sesji dotyczy teraźniejszości, ewentualnie planowej przyszłości. Natomiast rzadko kiedy, badana jest przeszłość. Często coach nie musi wiedzieć dokładnie co się dzieje, wydarzyło, liczy się wydobycie zasobów klienta i co ten chce osiągnąć. Dzięki sesji klient dociera do tak zwanego „big picture” wielkiego obrazu i na podstawie jego tworzy decyzje co chcę robić, kiedy, a coach wspiera go w tym procesie.

Przykładowa uproszczona, skrócona sesja klienta i coacha:

Coach: Czym chcesz się zająć dzisiaj?

Klient: hmm może to błahy temat ale chciałbym rzucić palenie.

Coach: Czemu chcesz to osiągnąć?

Klient: Dla oszczędności, zdrowia, bo to lekki wstyd palić.

Coach: Kiedy chciałbyś przestać palić?

Klient: Dzisiaj, teraz po sesji.

Coach: Jak oceniasz szanse na rzucenie palenia po sesji?

Klient: hmm no chyba przesadziłem i nie dam rady, już wiele razy próbowałem. potrzebuje więcej czasu. Może 3 miesięcy.

Coach: Jakich działań jeszcze nie podjęłaś w swoich próbach?

Klient: Próbowałem różnych technik, myślę obecnie o plastrach lub o papierosach elektronicznych.

Coach: Jak papierosy elektroniczne mają się do wyznaczonego celu sesji?

Klient: hmm są mniej szkodliwe? Nie będę na głodzie tytoniowym i może ostatecznie przestane palić.

Coach: Które rozwiązanie najbardziej Ci odpowiada? plastry? papierosy elektroniczne?

Coach: Chyba papierosy elektroniczne.

Coach: Jaki podejmiesz pierwszy krok?

Klient: Pójde do sklepu kupię elektronicznego papierosa, spróbuje każdego tygodnia mniej palić.

Coach: Jak zmierzysz to mniejsze palenie?

Klient: Każdego dnia, będę palił mniej o jeden raz.

Coach: Ile obecnie razy palisz?

Klient: No tak myślę, że wypalam z 8 papierosów.

Coach: Mniej o jeden raz co znaczy w tym kontekście palenia 8 papierosów?

Klient: heh, że po tygodniu przestanę palić. nie żartuje, to nierealne. No może mniej minut? Bym musiał dowiedzieć się jak działają te papierosy elektroniczne.

Coach: Kiedy zamierzasz to zrobić?

Klient: Dowiem się w tym tygodniu i kupię od razu.

Coach:  Co byś chciał wynieść z tej sesji jeszcze?

Klient: Na ten moment to mi wystarcza.

O mnie Pawel Wroński

z wykształcenia ekonomista. Jego fascynacja rozwojem osobistym doprowadziła do tego, że uzyskał Certyfikat Coacha Biznesu oraz Międzynarodowy Certyfikat ACC w International Coach Federation. Nigdy nie osiada na laurach więc obecnie zgłębia tajniki języków programistycznych. Jest osobą bardzo kreatywną, upartą, „zadaniową” – nie spocznie dopóki nie ukończy rozpoczętego projektu.

  • Paweł tematyka, którą poruszasz jest bardzo na czasie, dużo nowinek i ciekawych rzeczy można się dowiedzieć na twoim blogu. Jednak, nie jestem wielką fanką coachingu w ogóle. Uważam, że jedyne co nas popycha do celu, zmian i działań to nasza wewnętrzna siła i moc, która u jednych się uaktywnia, u innych nie 🙂

    • Pol

      napisze szczerze, coaching nie jest dla wszystkich, większość ludzi nie czuje takiej potrzeby ani ochoty. 😉

      dlatego skuteczność jest wysoka tylko u osób które czują wielką potrzebę, motywację do zmian. wedłu mnie jest to około 10-20% klientów. Te osoby mają dużo siły i mocy, a z cochingiem działają jeszcze skutecznej. są skupieni na celu i działaniu.

      wydaje mi się że moc ma każdy, tylko każdy swoim poziomie większym/mniejszym, nie da rady tego porównać bo nie znamy nikogo całościowo, nawet samego siebie. (blindspot)
      Wierzę że u każdego jest aktywna 🙂 z tymże daje róże rezultaty , a o niektórych nawet nie wiemy 😉

  • Czy konieczne jest przejście wszystkich etapów po kolei? Czy mogę wybrać sobie pytania np. z 3 etapu?

    • Pol

      Nie jest konieczne, zależy co chcesz osiągnąć. 😎

      Kolejność taka pomaga uporządkowąć tok myślenia, emocji i planów, które potem przełożą się na działanie lub brak działania 🙂

      Ogólnie to jest taka mapa, a jak to z mapami bywa wszystko zależy od celu, ale też osoby z niej korzystającej.