RTZ – Racjonalna Terapia Zachowań (Rational Behaviour Therapy RBT)

RTZ – Racjonalna Terapia Zachowań (Rational Behaviour Therapy RBT)

mozg_myslenieNiedawno miałem okazję uczestniczyć w warsztatach Racjonalnej Terapii Zachowań. Postanowiłem podzielić się swoimi doświadczeniem i odczuciami z tego wydarzenia. Po pierwsze miałem ochotę na te warsztaty iść od dłuższego czasu, chyba od dwóch lat, ale jakoś nie miałem czasu, motywacji. Wahałem się by zapisać się na nie, a gdy już to zrobiłem to w sumie żałowałem bo szkoda piątku, soboty, niedzieli, a na dodatek inne miasto i spanie w hotelu. Mój leń się aktywował. Ale udało mi się, dotarłem na warsztaty w Krakowie!

Co to jest ten RTZ? No w sumie na dobry początek nie wiedziałem, jedynie podstawy że wywodzi się nurtu terapii poznawczo behawioralnej, odnoszącej bardzo duży sukces i dobre wyniki w pracy z klientami. W mocnym i uproszczonym skrócie polega ona na zidentyfikowaniu które nasze myśli są racjonalne i pomocne, a które irracjonalne i przynoszą efekt odwrotny od zamierzonego. W TPB uczymy się, poznajemy narzędzia by te myśli irracjonalne, niekorzystne zastąpić racjonalnymi. W terapii poznawczo-behawioralnej ludzie uczą się kwestionować swoje myślenie i tworzą nowe zdrowe nawyki.

Celem kursu RTZ jest zdrowe myślenie. Tutaj już pojawia się pierwsze wyzwanie, bo dla każdego z nas zdrowe myślenie jest czymś innym. Już sama racjonalność w definicji, może odstraszyć co niektórych. Gdy opowiadałem znajomym o tym warsztacie, to szybko następowało kwestionowanie „e to pewnie tłumi emocje” , „pewnie skomplikowany system do kontrolowania myśli” , „ja jestem za emocjonalna na takie rozważania”. Mogę z czystym sumieniem napisać że RTZ jest prosty, pracuje na myślach i emocjach, służy zdrowemu myśleniu i nie polega na tłumieniu, a raczej odkrywaniu podstaw naszego myślenia, emocji i działania.

RTZ-REBT-racjonalna-terapia-poznawcza

RTZ – Racjonalna Terapia Zachowań (Rational Behaviour Therapy) to wszechstronna metoda psychologiczna, która stworzona została przez dr. Maxie C. Maultsby’ego. RTZ można powiedzieć, że wręcz wywodzi się z myśli Epikteta „Fakty nie powodują naszego zdenerwowania, a raczej nasza opinia o nich”.

Na początku było dla mnie to trudne do zrozumienia, zaakceptowania. No jak to? Przecież to co dzieje się dookoła, moje emocje o czymś mnie informują, to nie ja je stwarzam, a raczej moje otoczenie, sytuacje, wszystko jest bardziej złożone. Np. „Zepsuł mi się samochód – czemu to akurat stało się dzisiaj? To niesprawiedliwe, znowu pod górę, spóźnię się. Mam tego dość, zwłaszcza, że ostatnio był w naprawie i powinien parę lat pojeździć bezproblemowo.”

Co takie myślenie mi daje, czy oparte jest na faktach? A może jednak mam dużo myśli irracjonalnych, wywołujących emocje negatywne i cierpienie?

Z tego powodu RTZ przykłada dużą wagę do poglądów (przekonań) jakie posiadamy i tego, czy są to przekonania dla nas zdrowe. Aby to stwierdzić, należy odpowiedzieć sobie na te 5 pytań:

  1. Czy ten pogląd oparty jest na faktach?
  2. Czy ten pogląd pozwala mi chronić moje życie, zdrowie i poczucie wartości?
  3. Czy ten pogląd pozwala mi osiągać bliższe lub dalsze cele?
  4. Czy ten pogląd pozwala mi rozwiązywać konflikty lub unikać ich powstawania?
  5. Czy ten pogląd umożliwia mi czuć się tak, jak chcę się czuć?

Jeżeli co najmniej 3 odpowiedzi są na NIE, dany pogląd jest niezdrowy (irracjonalny). Jeśli co najmniej trzy z nich są pozytywne, pogląd jest zdrowy.

W pierwszej kolejności badamy czy nasza myśl jest zdrowa, czy nie. W drugiej staramy się stworzyć zdrową myśl. Ogólnie wydaje się to bardzo proste, ale wracając do przykładu zepsutego samochodu, pojawia się tam wiele powinności i oczekiwań, niekoniecznie opartych na faktach, a raczej na tym jak powinno być. Szczerze napiszę, że nie jest to takie proste – co jest faktem, czy ta myśl pomaga mi, czy daje to mi czuć tak jak się chcę czuć. W przypadku zepsutego samochodu, mam tylko jeden fakt, że ten samochód się zepsuł. Myśli o tym że powinien działać, nie ułatwiają mi życia i nie rozwiązują problemu, na dodatek tworzą złość, rozgoryczenie, możliwe za tymi myślami są inne o tym jak powinien świat działać, a może mój perfekcjonizm? RTZ całkiem sprawnie radzi sobie z tym, ładnie łapie te niezdrowe myśli, czy pomaga tworzyć nowe. Chyba najtrudniejszym etapem oprócz badania myśli, emocji jest etap stworzenia zdrowego nawyku.

„Myślenie jest najważniejszą rzeczą, jaką robią ludzie – jednak pacjenci prawie zawsze przejmują się raczej tym, jak się czują” Maultsby

RTZ jest o wiele bardziej rozbudowany niż te pytania, mamy tam jeszcze ABCD emocji, naukę o emocjach, znaczeniu słów, złości, czy też Racjonalna Samo-Analiza (RSA), pracę z wyobraźnią, edukacja i reedukacja… Metoda ta daje narzędzia do wyjścia z wielu dołków, lepiej je mieć niż znów narzekać i złościć się.

Miałem szczęście, że mój leń nie przekonał mnie do zostania w domu. Czasem warto zagłębić się w swoje myśli, przekonania i zastąpić je czymś zdrowym. Powodzenia!

Zachęcam wszystkich:

zakupu książki Racjonalna Terapia Zachowania – RTZ by Maxie C. Maultsby

lub

na warsztaty u Agnieszki Hottowy:Racjonalna Terapia Zachowania – Terminy Szkoleń

O mnie Pawel Wroński

z wykształcenia ekonomista. Jego fascynacja rozwojem osobistym doprowadziła do tego, że uzyskał Certyfikat Coacha Biznesu oraz Międzynarodowy Certyfikat ACC w International Coach Federation. Nigdy nie osiada na laurach więc obecnie zgłębia tajniki języków programistycznych. Jest osobą bardzo kreatywną, upartą, „zadaniową” – nie spocznie dopóki nie ukończy rozpoczętego projektu.