czy warto zakuwać całą noc?

Pełny brzuch niechętnie się uczy

Masz za zadanie opanować bardzo dużą ilość nowego materiału – nie ważne czy przygotowujesz się do egzaminu, musisz wkuć na blachę kilkadziesiąt pozycji zaprezentowanych na ostatnim szkoleniu produktowym w Twojej pracy czy próbujesz przyswoić sobie język obcy – jaką strategię obierzesz? W jaki sposób zamierzasz pochłonąć te wszystkie nowe pojęcia?

jak nauczyć się na egzamin
pełny brzuch niechętnie się uczy

Jeżeli należysz do większości, to zapewne wyznaczasz sobie 2-3 (w skrajnych przypadkach 1) wieczory tuż przed egzaminem/ważnym spotkaniem w pracy/testem w szkole językowej i planujesz ostre zakuwanie, które może trwać nawet prawie całą noc. Oczywiście wiesz, że to nie jest dobra droga, ale ciężko Ci zmotywować się do sensowniejszego rozplanowania materiału do nauki. Mogę się z Tobą założyć, że bijąc się w piersi powiesz, że nie masz czasu na to, żeby zorganizować to lepiej, ale wiemy przecież dobrze, że każdego dnia masz do dyspozycji 24 godziny i od Ciebie zależy na co je przeznaczysz. Poniżej przedstawiam Ci kilka argumentów, które powinny Cię przekonać do bardziej efektywnej organizacji czasu, która pozwoli Ci opanować materiał i wygospodaruje Ci cenne minuty na przyjemności 😉 :

Materiał potrzebuje powtórzeń aby został utrwalony

Engramy, czyli ślady pamięciowe są trochę podobne do kresek rysowanych na papierze ołówkiem HB. Jeżeli przejedziesz raz w miarę delikatnie, to narysujesz cienką i subtelną linię. Jednak gdy powtórzysz tę czynność 2, 3 i 10 raz, to linia stanie się bardziej wyraźna i mocniejsza – tak samo działa utrwalanie za pomocą powtórek. Analogia z ołówkiem pokazuje jeszcze jedną właściwość naszej pamięci – nie staraj się wszystkiego zakuć od razu w ciągu jednego wieczoru, ponieważ możesz doprowadzić do „przeuczenia się”, co będzie skutkowało tym samym co siłowe skrobanie ołówkiem po kartce, czyli jedną wielką dziurą (w pamięci). Podziel więc materiał na w miarę strawne dla Ciebie bloki i rozplanuj kilka sesji w tygodniu.

Twój mózg może próbować Cię oszukać, więc bądź czujny

Zdarza się tak, że w trakcie nauki, tak mocno powiążesz przyswajany materiał z miejscem w którym się uczysz, że nie będziesz w stanie przypomnieć go sobie w innym środowisku! Aby uniknąć takiej sytuacji, staraj się zrobić kilka powtórek w innym niż zazwyczaj miejscu. Genialnym pomysłem będzie tutaj sesja naukowa na świeżym powietrzu, ponieważ mózg dotleniony, to mózg bardziej wydajny 😉

Pamiętaj o efekcie Kamina

Polega on na tym, że po intensywnej nauce ilość zapamiętanego materiału najpierw spada, a potem rośnie. Warto mieć to na uwadze tuż przed egzaminem, ponieważ całonocne zakuwanie może okazać się zwykłą stratą czasu, jeżeli spadek formy wypadnie akurat w momencie sprawdzianu. Lepiej jest przerobić mniej materiału, ale utrwalić go dobrze, zamiast przeczytać wszystkie notatki i nic z nich nie zapamiętać.

Sen jest lekiem na całe zło

W trakcie snu usuwane są wszelkie nagromadzone w trakcie dnia toksyny z mózgu, dlatego pozbawianie siebie odpoczynku powoduje, że wszystkie te negatywnie oddziałujące na nasze zdolności poznawcze substancje są nadal obecne w naszym organizmie. Powoduje to zdecydowany spadek formy intelektualnej i w rezultacie osiągamy znacznie gorsze wyniki niż wskazuje na to nasz potencjał. Jeżeli to Cię nie przekonało to przeczytaj ten artykuł na temat wpływu snu na pamięć.

Wpraw się w nastrój do nauki

Plenus venter non studet libenter, czyli jak mawiali starożytni Rzymianie „pełny brzuch niechętnie się uczy”. Jeżeli jesteś ospały/głodny/przejedzony to niestety nie uda Ci się zbyt wiele nauczyć. Nastaw swój mózg na tryb aktywności – spróbuj wykonać codzienne czynności zupełnie inaczej niż zwykle. Możesz np. umyć zęby lewą ręką gdy jesteś praworęczny, albo spróbować ubrać się po ciemku wybierając ubrania na podstawie faktury materiału wyczuwanej dłońmi. Jeżeli potrzebujesz więcej pomysłów na to jak pobudzić mózg do pracy, to zapoznaj się z naszą infografiką.

Jeżeli stosujesz wszystkie zaproponowane techniki, albo wypracowałeś swój własny sposób przyswajania wiedzy, ale chcesz robić to efektywniej i szybciej, to poznaj 11 sposobów na usprawnienie pamięci.

Przyznaj się w komentarzu czy starasz się uczyć systematycznie czy raczej zostawiasz wszystko na ostatnią chwilę 😉

 

O mnie Dominika Wrońska

Jestem psychologiem i terapeutą EEG-biofeedback. Fascynuje mnie mózg z jego niesamowitymi możliwościami. Najbliższy moim przekonaniom jest nurt poznawczo-behawioralny, ponieważ nie pozostawia miejsca na domysły, a wszystkie wnioski opiera na mierzalnych faktach. Prywatnie jestem mamą Laury oraz Leo, którzy stanowią dla mnie niesamowitą inspirację i każdego dnia uczą mnie perfekcyjnej organizacji czasu.