13 psychologicznych trików, które pomogą ci w komunikacji

Jak nakłonić innego człowieka do zmiany sposobu postępowania? Zachęcić do podjęcia lub zmiany decyzji? Jak dokonać tego, by zmiany takiej zapragnął? Jak obronić się przed wpływem innych na nasze decyzje?

Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś/zastanawiałaś się nad tymi kwestiami, to przygotowałam dla Ciebie 13 trików, które nie tylko ułatwią Ci komunikację z innymi osobami, ale umożliwią Ci efektywniejsze osiąganie własnych celów. Ich skuteczność gwarantuje specjalista od wywierania wpływu na ludzi – Robert Cialdini 😉

13-psychologicznych-trikow

  1. Jeżeli odpowiedź jaką słyszysz nie odpowiada Ci – masz wrażenie, że Twój rozmówca nie wszystko Ci mówi, nie jest z Tobą do końca szczery albo nie wyraża się jasno – patrz swojemu rozmówcy prosto w oczy. Zmusi go to do kontynuowania rozpoczętego wątku.
  2. Jeżeli ktoś na Ciebie krzyczy – pozostań całkowicie niewzruszony. W pierwszej chwili, Twój spokój wywoła agresję w Twoim rozmówcy, ale ten stan szybko ustąpi, wyparty przez poczucie winy. Istnieje duża szansa, że agresor przeprosi Cię jako pierwszy. Więcej na temat efektywnego uspokajania tutaj.
  3. Jeżeli przeczuwasz, że ktoś zamierza Cię skrytykować – stań obok niego. Taki układ spowoduje, że ta osoba „zmięknie” i powie coś znacznie mniej krytycznego niż gdybyś znajdował/znajdowała się w większej odległości.
  4. Jeżeli jesteś mocno zestresowany/zestresowana – żuj gumę. Żucie uspokaja nasz mózg, ponieważ jest przez niego odbierane tak samo jak spożywanie posiłku, które zazwyczaj odbywa się w spokoju (tak, wiem, ja też czasami jem w biegu, ale z ewolucyjnego punktu widzenia, jeżeli jesz, to znaczy że masz do tego odpowiednie warunki 😉 ) i w warunkach pełnego relaksu. Jeżeli chcesz nauczyć swój mózg jak wprawiać się w stan relaksu bez użycia gumy, kliknij tutaj 😉
  5. Jeżeli chcesz wypaść dobrze na egzaminie – wyobraź sobie, że nauczyciel to Twój dobry znajomy. Dzięki temu opanujesz swoje emocje i łatwiej będzie Ci przywołać w pamięci odpowiedzi na zadawane pytania. Jeżeli ten sposób Ci nie wystarcza, to sprawdź pozostałe 11 sposobów usprawniania pamięci.
  6. Jeżeli chcesz sprawdzić kto z grupy lubi Cię najbardziej – opowiedz dowcip. Zasada jest taka, że ludzie śmiejąc się, patrzą na tą osobę, którą darzą największą sympatią lub na tą, do której chcą się najbardziej zbliżyć.
  7. Jeżeli chcesz ocieplić z kimś relację – powitaj go przy kolejnym spotkaniu bardziej entuzjastycznie niż zwykle i staraj się zwracać do niego po imieniu. Dzięki tym zabiegom, ta osoba będzie Ci się wydawać milsza –> pomocne gdy musisz przebywać z kimś kogo ciężko Ci chociaż tolerować 😉
  8. Jeżeli pracujesz z ludźmi i chcesz aby oni „lepiej” się zachowywali – zainstaluj za sobą lustro. Gdy któryś z Twoich współpracowników będzie chciał Ci coś powiedzieć, to widząc własne odbicie w lustrze będzie bardziej kontrolował swoje zachowanie, chcąc aby jego „lustrzane odbicie” wypadło jak najlepiej —> przydatne w korpo, zwłaszcza przy końcówce miesiąca 😉
  9. Jeżeli chcesz przykuć uwagę osoby, która Ci się podoba – patrz intensywnie w jeden punkt, znajdujący się tuż nad jej ramieniem. Gdy uda Ci się złapać jej/jego spojrzenie, spójrz mu/jej prosto w oczy i szeroko się uśmiechnij —> opcja dla odważnych, ale naprawdę działa! 🙂 A jeżeli to nie zadziała, to masz jeszcze 36 pytań, które sprawią, że wymarzona osoba pokocha Cię na zabój.
  10. Jeżeli chcesz zmniejszyć poziom odczuwanego stresu w jakiejś emocjonującej sytuacji – staraj się oddychać wolniej i spróbuj uspokoić rytm swojego serca. W sytuacji dla nas stresującej oddychamy płytko i szybko a nasze serce wali jak oszalałe. Gdy unormujemy swoje reakcje fizjologiczne, mózg otrzyma sygnał, że zagrożenie minęło i tym samym poziom kortyzolu – hormonu stresu – spadnie i sprawi, że błędne koło: reakcja fizjologiczna ->kortyzol -> stres, zostanie przerwane.
  11. Jeżeli chcesz zdobyć czyjeś serce na pierwszej randce – postaraj się patrzeć jej głęboko w oczy. Jeżeli będziesz w stanie rozróżnić jej kolor oczu i tym samym utrzymasz kontakt wzrokowy wystarczająco długo, uda Ci się stworzyć silną więź między Wami 🙂 Kontakt wzrokowy jest niezwykle ważny w każdej intymnej relacji.
  12. Jeżeli negocjujesz warunki – w pierwszej „rundzie” niech Twoja oferta będzie znacznie wyższa niż ta, która tak naprawdę Cię satysfakcjonuje. Zostanie najprawdopodobniej odrzucona, a wtedy istnieje duża szansa, że Twoja właściwa oferta zostanie zaakceptowana, ponieważ ludzie przejawiają tendencję do bardziej przychylnego nastawienia do „mniejszej prośby”, gdy wcześniej odrzucili „większą prośbę” —> przydatne przy negocjowaniu warunków zatrudnienia 😉
  13. Jeżeli chcesz, być postrzegany/postrzegana jako osoba kompetentna – bądź pewny/pewna siebie i staraj się mówić z wielkim przekonaniem o własnej wiedzy (nawet jeśli tak naprawdę nie masz bladego pojęcia o czym mówisz 😉 ) —> przydaje się w pracy i na uczelni. Pozwala zrobić dobre pierwsze wrażenie i procentuje w przyszłości.

I jak? Czujesz się teraz specem od relacji i wpływania na ludzi? 😉

Podziel się swoimi wrażeniami (a może własnymi trikami?) w komentarzu! 

O mnie Dominika Wrońska

Jestem psychologiem i terapeutą EEG-biofeedback. Fascynuje mnie mózg z jego niesamowitymi możliwościami. Najbliższy moim przekonaniom jest nurt poznawczo-behawioralny, ponieważ nie pozostawia miejsca na domysły, a wszystkie wnioski opiera na mierzalnych faktach. Prywatnie jestem mamą Laury oraz Leo, którzy stanowią dla mnie niesamowitą inspirację i każdego dnia uczą mnie perfekcyjnej organizacji czasu.