jak spędzać czas z dzieckiem aktywnie ADHD

Jak aktywnie spędzać czas z dzieckiem ADHD / nadaktywnym / HNB?

Dzieci z ADHD i nadaktywne, niespokojne i często zmieniające zajęcia są trudne do kiełznania. Nadmierną pobudliwość psychoruchową można zaobserwować u około 12 % dzieci. Wyraża się one znaczną częstotliwością szybkich i zmiennych ruchów, zaburzeniami koncentracji, wielomównością i nadmierną, nie do końca zorganizowaną aktywnością. Niekiedy objawów tych nie da się opanować za pomocą takich metod wychowawczych jak perswazja czy nagana. Jak można aktywnie spędzać wolny czas z takim dzieckiem?

Jak spędzać aktywnie czas z dzieckiem?

jak spędzać aktywnie czas z dzieckiem wędkowanie
jak spędzać aktywnie czas z dzieckiem

Wspólna aktywność fizyczna

Dzieci bardzo lubią wszelkiego rodzaju aktywności fizyczne. Nie warto im tego zabraniać, gdyż wpływa to pozytywnie na ich rozwój psychoruchowy i nie tylko. Poza tym zmęczone maluchy są potem spokojniejsze w domu. Aktywność jest też wskazana rodzicom. Aby miło i kreatywnie spędzać czas z dziećmi wystarczy zainwestować w rowery, hulajnogi czy deskorolki. Tutaj trzeba oczywiście dodatkowo zakupić odpowiednie ochraniacze na kolana, łokcie i nadgarstki oraz kask. Wówczas żadna wywrotka nie będzie problemem, gdyż maluch będzie chroniony przed urazami i kontuzjami. Dużo też zależy od Twojego dziecko, przyjrzyj mu się uważnie co lubi robić, co go zniechęca, może warto też znaleźć jakieś wspólne zajęcie np. łowienie ryb.

koraliki dziecko zabawa
koraliki dziecko zabawa

Wspólne tworzenie biżuterii z koralików

Już z małymi dziećmi można wspólnie tworzyć biżuterię z kolorowych koralików. To nie tylko ciekawa forma wspólnego spędzania czasu, ale i doskonały sposób na rozwinięcie u malucha motoryki małej. Dotyczy ona sprawności palców i dłoni. Oznacza, że dopiero po osiągnięciu pewnego poziomu ogólnej sprawności dziecko jest w stanie skupić się na wykonywaniu bardziej złożonych i skomplikowanych czynności. Harmonijny rozwój motoryki jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania dziecka w przyszłości. Warto przy tym pamiętać, że wczesne włączenie zabaw, które są ukierunkowane na poprawianie umiejętności manualnych, a więc wspomniane już wspólne robienie biżuterii z koralików i półfabrykatów, skutkuje lepszą koordynacją ruchową. W przyszłości pomaga dziecku również w szybszej i sprawniejszej nauce pisania. Dodatkowo w przypadku dzieci nadaktywnych takie czynności pomagają w wyciszeniu się. Maluchy koncentrują się bowiem na jednej, dość skomplikowanej dla nich czynności. W Internecie znajdziesz różnego rodzaju koraliki do wyrobu biżuterii, najlepiej kupuj takie które mają duży otwór np. koraliki drewniane, mogą to też być prasowanki, czy gotowe zestawy. Dla starszych dzieci, a zwłaszcza dziewczynek, warto zerknąć na kurs biżuterii i nauczyć się jak tworzyć bransoletkę. Popularne ostatnio są koraliki Toho, z Japonii idealne do szydełkowania.

Wspólne gotowanie i przygotowywanie posiłków

Wspólne gotowanie z dziećmi łatwe z pewnością nie jest. Przygotowywanie posiłków trwa wówczas dłużej i na ogół trzeba potem sporo posprzątać. Jednak taka forma wspólnego spędzania czasu ma wiele zalet. W ten sposób dziecko uczy się i zdobywa umiejętności, które przydadzą mu się w późniejszym życiu. Dodatkowo poprzez samodzielne przygotowywanie posiłku dzieci uczą się szacunku do jedzenia. Nie są już bowiem tylko konsumentami, ale i twórcami. Nie mają potem problemu ze zrozumieniem czym jest zdrowe odżywianie. Łatwiej jest również wypracować z nimi zdrowe nawyki żywieniowe, tak ważne z punktu widzenia rozwoju młodego organizmu. Przy okazji gotowanie, a więc krojenie i łączenie ze sobą różnych składników jest dobrym ćwiczeniem dla małych rączek. Najważniejsze jest jednak to, że wspólne przyrządzanie jedzenia zbliża i buduje więź między rodzicem a dzieckiem. To może być naprawdę świetna zabawa. W Internecie znajdziesz wiele ciekawych przepisów, może warto na początek upiec ciasto, czy ciasteczka?

Wspólna gra w planszówki

Gry planszowe od kilku lat zdecydowanie wracają do łask. To świetna informacja również dla rodziców. W księgarniach i innych sklepach znaleźć dzisiaj można szeroką gamę różnego rodzaju planszówek przeznaczonych nie tylko dla osób dorosłych, ale i dla dzieci w różnym wieku. Są to nie tylko proste zabawy, które polegają tylko i wyłącznie na rzucaniu kostką, ale i bardziej rozbudowane gry logiczne czy strategiczne. Wspólne granie to doskonały pomysł na wspólne spędzanie czasu całą rodziną. Poza tym dzieci nadpobudliwe ruchowo uczą się wówczas koncentracji i logicznego myślenia. Pod tym względem gry planszowe są o wiele lepszym rozwiązaniem niż popularne dotąd gry komputerowe.

W okresie jesienno-zimowym, gdy pogoda nie zawsze zachęca do wychodzenia na zewnątrz można z kolei rozważyć wspólne wizyty na basenie. Na basen można zapisać już małe dzieci, które bardzo szybko uczą się pływać. Ta umiejętność zdecydowanie przydaje się w późniejszym życiu.

Nastawienie rodzica

Dużo też zależy od Twojego nastawienia, jeśli jesteś zmęczona, nie masz ochoty, rozdrażniona, to ciężko będzie spędzić miło czas z dzieckiem, gdy twoja uwaga ucieka w kierunku komórki i FB, to raczej nie zainteresujesz dziecka spędzaniem wspólnego czasu.

Kolejną kwestią jest byś przyjrzała się dziecku, jego zachowaniu, potrzebom, nastawieniu, dopasowała do sytuacji w jakiej jesteś, czy osobowości dziecka. Nie narzucaj rozwiązań siłowych i próbuj w końcu się uda.

A ty jak spędzasz czas z dzieckiem?

Zapraszamy do zapoznania się z artykułu o dzieciach HNB które wymagają ciągłej atencji.

O mnie Pawel Wroński

z wykształcenia ekonomista. Jego fascynacja rozwojem osobistym doprowadziła do tego, że uzyskał Certyfikat Coacha Biznesu oraz Międzynarodowy Certyfikat ACC w International Coach Federation. Nigdy nie osiada na laurach więc obecnie zgłębia tajniki języków programistycznych. Jest osobą bardzo kreatywną, upartą, „zadaniową” – nie spocznie dopóki nie ukończy rozpoczętego projektu.