Jak skutecznie przekazywać wiedzę?

Często w pracy zależy nam na przekazaniu jakieś wiedzy, umiejętności. Dotyczy to zwłaszcza osób na wysokich stanowiskach które wdrażają nowych pracowników, czy przekazują zmienione procedury. W związku z czym nasunęło się pytanie, jak najskuteczniej przekazać wiedzę drugiej osobie czy grupie ludzie?

IBM postanowił zbadać tą sprawę na trzech grupach ludzi. Każdą z grup nauczono takiej samej prostej czynności, ale przy wykorzystywaniu trzech różnych metod.

Oto rezultaty badań:

PowiedzianePowiedziane i zademonstrowanePowiedziane, zademonstrowane, doświadczalnie sprawdzone.
Zapamiętywanie po 3 tygodniach70%72%85%
Zapamiętywanie po 3 miesiącach10%32%65%

Jak się okazało samo powiedzenie , czy powiedzenie i zademonstrowanie w dłuższej perspektywie czasu jest mało skuteczne. Badania te wykazały także  jak drastycznie spada poziom przekazywanej wiedzy,  gdy odbiorca jej aktywnie nie przyswoi.

Wnioski są dość proste np. same ogłoszenie nowej procedury nie wystarczy. Demonstracja na pewno zwiększy poziom zapamiętania, ale jedynie doświadczalne sprawdzenie, że dana osoba zrozumiała, i potrafi to wykonać gwarantuje zapamiętanie na długi okres.

Czy ktoś jest w stanie nauczyć się jeździć samochodem na podstawie książki i procedur? Na pewno nie, dlatego dążmy by nasze przekazywanie wiedzy było jak najbardziej aktywne i doświadczalne. Tak by odbiorca wykonał tą czynność samemu, a w razie trudności mógł zadać odpowiednie pytania.

Czy te badanie przekłada się na życie rodzinne i domowe? Chyba nikt tego jeszcze nie sprawdził tzn. jak skutecznie nauczyć partnera/partnerkę niektórych obowiązków domowych. Sądząc po badaniu trzeba by je samodzielnie wykonali, aż do momentu przyswojenia wiedzy ;). Tylko jak długo może trwać takie szkolenie, zwłaszcza że każdy wie gdzie jest śmietnik i jak go użyć? 😀

 

źródło tabelki : J. Whitmore "Coaching Trening Efektywności"

O mnie Pawel Wroński

z wykształcenia ekonomista. Jego fascynacja rozwojem osobistym doprowadziła do tego, że uzyskał Certyfikat Coacha Biznesu oraz Międzynarodowy Certyfikat ACC w International Coach Federation. Nigdy nie osiada na laurach więc obecnie zgłębia tajniki języków programistycznych. Jest osobą bardzo kreatywną, upartą, „zadaniową” – nie spocznie dopóki nie ukończy rozpoczętego projektu.

  • Przemek

    Fajnie napisany Artykuł! Dodałbym jeszcze do tego procesu uczenia jedną rzecz. 1. Powiedzeć (przekazać teorię) 2.Zademonstrować w praktyce 3. Pozwolić na doświadczalne sprawdzenie 4. Wyciągnąć wnioski – Refleksja osoby uczącej się