Strategia błękitnego oceanu: tworzenie własnego rynku

Zamiast zaciekle konkurować z innymi firmami, znajdź sposób na pracę na rynku wolnym od konkurencji. Strategia błękitnego oceanu zachęca do ulepszania Twoich produktów, aby wprowadzić je na własny rynek z niskimi cenami i bez konkurencji.

Wiele znanych firm osiągnęło swoją obecną pozycję dzięki strategiom błękitnego oceanu, ale takie podejście może być ryzykowne. Aby wdrożyć strategię błękitnego oceanu, powiększ swój obecny zespół i zidentyfikuj problemy, którymi zajmuje się tylko Twoja firma.

Ten artykuł jest przeznaczony dla właścicieli firm zainteresowanych tworzeniem własnego rynku, a nie konkurowaniem. Załóżmy, że oferowane przez Ciebie produkty i usługi nie pozwalają Ci osiągnąć celów związanych z przychodami. Co by było, gdybyś mógł dowiedzieć się, jak ulepszyć swoje produkty i usługi, aby uczynić z nich własną branżę?

Dokładnie to sugeruje ta strategia, chociaż znane marki stosowały to podejście na długo przed nadaniem mu nazwy w książce z 2004 roku. Przyjrzymy się, w jaki sposób stworzenie własnego rynku pomogło wielu firmom w rozwoju i podzielimy się korzyściami, jakie może odnieść Twoja firma.

Jaka jest strategia błękitnego oceanu?

Strategia ta ma pomóc Twojej firmie zdobyć niekwestionowaną przestrzeń rynkową oddzieloną od innych podobnych firm. Te nowe przestrzenie określa się mianem „niebieskich oceanów” – termin ten ma kontrastować z walką o przetrwanie w krwawych „czerwonych oceanach”, rojących się od zaciekłej konkurencji.

Ta strategia reprezentuje jednoczesne dążenie do wysokiego zróżnicowania produktów i niskich kosztów, co sprawia, że ​​konkurencja jest nieistotna.

Nazwa tej strategii pochodzi z książki Blue Ocean Strategy: How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant. Profesor W. Chan Kim, który jest współautorem książki z Renee Mauborgne. Ta strategia jest szczególnie potrzebna, gdy podaż przewyższa popyt na rynku. więcej branż dzisiaj i będzie jeszcze bardziej rozpowszechnione w przyszłości.

 

Plusy i minusy strategii błękitnego oceanu

Ta strategia może być dobrodziejstwem dla Twojej firmy lub może przypadkowo utrudnić Twoje działania. Przyjrzyj się zaletom i wadom błękitnego oceanu, aby zdecydować, czy strategia jest dla Ciebie odpowiednia.

Plusy strategii błękitnego oceanu

Oto niektóre z korzyści płynących ze strategii błękitnego oceanu:

  • Unikasz nasyconych rynków. Twoja mała firma musi konkurować z megakorporacjami i innymi dużymi graczami w Twojej branży. Ale jeśli przyjmiesz strategię błękitnego oceanu, Twój produkt nie będzie podobny do niczego innego, a jednocześnie będzie odpowiadał na potrzeby klientów w przystępnych cenach. Skończysz bez konkurencji ze strony potężnych nazwisk w swojej dziedzinie.
  • Wprowadza potencjał wzrostu. Podążanie szlakiem błękitnego oceanu oznacza zrównoważenie innowacyjności produktów lub usług z kosztami i użytecznością, tworząc nową wartość dla klientów. Ponieważ coraz więcej klientów kupuje to, co sprzedajesz, reklama szeptana może zwiększyć popyt.
  • Poznasz klientów na ich poziomie. Wartość i przystępność cenowa są równie ważne w myśleniu o błękitnym oceanie. Zawsze będziesz wprowadzać swoje innowacje w cenach, które może pomieścić Twój docelowy klient. Takie podejście zmniejsza bariery, jakie Twoi odbiorcy napotykają na kupowanie tego, co sprzedajesz.

 

Wady strategii błękitnego oceanu

Oto niektóre wady strategii błękitnego oceanu:

  • To może być zbyt ambitne. Logika stojąca za strategią błękitnego oceanu sugeruje, że każda firma może wymyślić niedrogi, wolny od konkurencji produkt lub usługę. W rzeczywistości nie zawsze jest łatwo być tak innowacyjnym. Nawet jeśli masz świetny pomysł, rzeczywiste ograniczenia mogą przeszkodzić w jego urzeczywistnieniu.
  • To może być zbyt ryzykowne. Być może znalazłeś sposób na stworzenie całkowicie wyjątkowego produktu bez ustalania absurdalnej ceny. Może trafiłeś na to rozdroże, ponieważ ludzie z Twojej niszy biznesowej kupowaliby od Twojej firmy. Ale co, jeśli ci ludzie są jedynymi zainteresowanymi twoją ofertą? Jeśli tak jest, podejście błękitnego oceanu może niepotrzebnie cię ograniczać.
  • To może być nietrwałe. Innowacje dają naśladowców, co oznacza, że ​​błękitny ocean może z czasem stać się czerwonym oceanem. Nawet jeśli ta strategia wydaje się teraz idealna dla Twojej firmy, może przestać być możliwa w dłuższej perspektywie.